دانش فنی

دامی بنام مراکز خدمات پس از فروش غیر مجاز

دستگاههای نقشه­ برداری، سیستم­های دقیق و پیچیده­ای هستند که بوسیله اندرکنش اجزاء الکترونیکی، اپتیکی و مکانیکی قادر خواهند بود طول را با دقتی بهتر از 1 میلی­متر و زاویه را با دقتی بهتر از 1 ثانیه اندازه­ گیری نمایند. امروزه با توجه به پیشرفت علم نقشه­ برداری، دستگاههای نقشه برداری مثل توتال استیشن، ترازیاب، GPS و… از اصلی­ترین و مهمترین ابزارهای کار یک مهندس نقشه­ بردار می­باشند.  یک مهندس نقشه­ بردار، با هر سطح سواد، تحصیلات و تجربه نهایتاً باید جهت اندازه­ گیری و برداشت عوارض، اقدام به قراولروی از دریچه چشمی یک دوربین نقشه­ برداری نماید. لذا یک مهندس نقشه­ بردار می­بایست جهت کنترل یک پروژه حساس، تمام وسواس خود را در راستای تأمین بهترین و معتبرترین دستگاه نقشه ­برداری بعنوان مهمترین ابزار خود به خرج داده و پس از تأمین آن، تمام دقت خود را جهت انجام سرویس، تنظیم و کالیبراسیون آن در بهترین و مجهزترین و استانداردترین مرکز سرویس که مورد تائید شرکت تولیدکننده دستگاه می­باشد، صرف نماید.  عدم توجه به این مسأله می­تواند همچون دامی، سبب مستهلک شدن تمامی بودجه و امکانات در طول پروژه گشته و آبرو و اعتبار شرکت و یا مهندس نقشه­ برداری را نیز به خطر بیاندازد.

پروژه­ های زیادی را می­توان سراغ گرفت که استفاده از یک دوربین تقلبی و یا دوربین کالیبره شده در مراکز غیرمجاز، منجر به وارد شدن خسارات فراوان، به تعویق افتادن آن از لحاظ زمانی و نیز خلع ید پیمانکار از انجام آن پروژه و یا پروژه ­های بعدی شده است!

چطور می­توان مراکز مجاز را از مراکز غیرمجاز تمیز داد؟

اصولاً در مورد هر دستگاهی، بهترین و معتبرترین مرکز جهت خرید و خدمات پس از فروش، نمایندگی رسمی مورد تائید کارخانه تولیدکننده دستگاه در آن منطقه یا کشور می­باشد.

معمولاً تمامی کارخانه­ های معتبر در سراسر دنیا جهت فروش و خدمات پس از فروش در تمام کشورهای دنیا، اقدام به معرفی یک نمایندگی معتبر می­نماید و در همین خصوص پس از احراز شرایط لازم از طرف این نمایندگی، کارخانه تولید کننده گواهینامه­ های نمایندگی مربوطه را به این شرکت اعطا می­نماید.

در همین راستا نیز شرکت لایکا ژئوسیستمز سوئیس بعنوان بزرگترین و معتبرترین کارخانه تولیدکننده لوازم نقشه­ برداری در دنیا، شرکت فن­آوری داده­های زمین (ژئوبایت) را بعنوان نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش خود در ایران معرفی نموده است. البته که این شرکت سوئیسی در انتخاب نماینده خود در ایران بسیار حساس بوده و شرکت ژئوبایت را ملزم به رعایت اصول خاص و سخت­گیرانه­ ای نموده است که تمامی این اصول و استانداردها در جهت ارتقاء کیفیت خدمات به مشتریان محترم و رضایت­مندی هر چه بیشتر آنها می­باشد.

بعنوان مثال در خصوص خدمات پس از فروش شرکت لایکا، مرکز سرویس، تعمیر و کالیبراسیون نمایندگی خود، شرکت ژئوبایت را ملزم به رعایت اصول و استانداردهایی نموده است که بعضاً تأمین خواسته ­های شرکت لایکا ژئوسیستمز سوئیس در این زمینه برای شرکت ژئوبایت بعنوان نمایدگی لایکا، بسیار پر هزینه و سخت می­باشد. اما به هر صورت رعایت این اصول و پارامترها از دید لایکا بعنوان کمپانی مادر، اجباری بوده و شرکت­های اروپایی، بخصوص سوئیسی، از این لحاظ بسیار سخت­گیرانه عمل می­نمایند و جهت اطمینان خاطر از رعایت این اصول، رژیم­های نظارتی خاصی را در نظر می­گیرند.

از جمله این پارامترها و اصول که شرکت ژئوبایت ملزم به رعایت آنها در مرکز سرویس و کالیبراسیون خود می­باشد به شرح زیر هستند:

  • اعزام پرسنل متخصص شاغل در تعمیرگاه به کشور سوئیس جهت بروزرسانی اطلاعات فنی و گذراندن دوره­های تخصصی به تفکیک هر دستگاه در کشور سازنده و گرفتن مدارک مختص آنها.
  • خریداری تجهیزات کامل و استاندارد بعنوان ابزار در مرکز سرویس و کالیبراسیون. لازم به ذکر است که این ابزارها بعضاً برای هر دوربین یا دستگاهی که از طرف کارخانه تولید می­شود متفاوت خواهد بود و هر دستگاهی ابزار خاص خود را نیاز دارد که الزاماً باید توسط نمایندگی تأمین و خریداری گردد.
  • انجام کالیبراسیون دوره ­ای تمام ابزارها در موعد مقرر خود توسط شرکت­های معتبر بین ­المللی
  • تهیه و استفاده از مواد مصرفی استاندارد و دارای تاریخ مصرف مشخص که هر کدام از آنها مختص به کارگیری و مصرف در بخش های خاصی از دستگاه می باشند.
  • اجاره کردن نرم­ افزار آنلاین و تخصصی سرویس از شرکت لایکا جهت اتصال آنلاین تمامی دستگاههای مشتریان به پایگاه داده خود شرکت لایکا و بروزرسانی و سرویس آنها

 

  • تهیه و بروزرسانی منوال­های تخصصی هر دستگاه به تفکیک و نگهداری آنها در تعمیرگاه
  • گذراندن بازرسی های دوره­ای بسیار سخت­گیرانه توسط تیم فنی لایکا از مرکز سرویس و کالیبراسیون شرکت ژئوبایت و…

خوشبختانه شرکت ژئوبایت مفتخر است که در طی این سالیان گذشته علیرغم مشکلات فراوان ناشی از تحریم­های همه جانبه بین­المللی، تمامی این اصول و استانداردهای لازم را رعایت نماید و بتواند از پس بازرسیهای سخت­گیرانه شرکت لایکای سوئیس سربلند بر آید.

در همین امتداد این شرکت جهت ارتقاء کیفیت، نه تنها خود را ملزم به رعایت استانداردهای لایکا می­داند، بلکه پا را نیز فراتر نهاده و اقدام به گذراندن بازرسی­های سازمان استاندارد ایران نموده است و پیرو آن موفق به اخذ گواهینامه تائید صلاحیت آزمایشگاه ISO/IEC 17025 از سوی “سازمان ملی تائید صلاحیت ایران” شده و هم اکنون نام شرکت فن­ آوری داده ­های زمین (ژئوبایت) در وب سایت سازمان استاندارد ایران، بعنوان آزمایشگاه همکار این سازمان ثبت گردیده است.

با توجه به مطالب ذکر شده در فوق، مشتریان محترم دستگاهها و سیستمهای لایکا می­توانند بصورت بهتری تعمیرگاه مجاز، استاندارد و مورد تائید و کنترل شرکت لایکا را از تعمیرگاه های غیرمجاز و متفرقه تمیز دهند.

شایان توجه اینکه برخی از این مراکز غیرمجاز، بعضاً به دلیل عدم دسترسی به قطعات و لوازم یدکی استاندارد دوربین­ها، متأسفانه اقدام به باز کردن قطعات مذکور از روی دستگاههای مشتریان نا مطلع می­کنند که گاهاً مشتریان محترم حتی متوجه این کار نیز نخواهند شد.

از طرفی به دلیل عدم کنترل روی این تعمیرگاههای غیرمجاز و نیز به دلیل عدم ارتباط با شرکت تولیدکننده، تمامی اقدامات و فعالیتهای آنها غیر مسئولانه بوده و در قبال خدماتی که می­دهند هیچگونه تعهد و تضمین واقعی وجود نخواهد داشت.

بنابراین این  فروشگاه از مشتریان محترم درخواست دارد، پیش از خرید و یا تعمیر و کالیبراسیون دوربین­های خود، توجه و دقت لازم را در جهت پیدا کردن نمایندگی برند خاص دوربین خود در منطقه مبذول داشته، تا مبادا گرفتار دام تعمیرگاه­ ها و مراکز غیر رسمی شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *